Direktlänk till inlägg 12 september 2012

Paralympics 2012

Av Sanna Clarin - 12 september 2012 12:03

Tja

Hade tyvärr inte tillgång till någon bra dator eller wifi under London resan.

Jaja ska försöka minnas allt dag för dag.....

4 setember:

Jag och mamma började resan från Älvnäs och tog oss till Arlanda där vi skulle utgå ifrån.

Eftersom jag viste att det fanns en Starbucks på arlanda så va det givet att ta ett mellanmål där innan vi skulle på flyget och när vi kommer dit så har de fått en ny latte som heter apple crumble latte. Säger bara wowowowow va god den va!!! Drick den om ni får chansen :)

Flygresan går strålande bra och vi flyger till Heathrow och därifrån har mamma som agerar lite reseledare kollat upp hur vi ska ta oss från flyget till Hotellet i Stratford.

Så vi tar oss till Underground och beger oss till OS-staden. Allt rullar på bra ända fram tills vi kommer till det hotellet som på bilderna ser jättemysigt ut, men man ska aldrig tro på det man ser på bilder för när vi kommer dit så ser det väldigt stängt ut och vi hittar ingen ingång utan bara ett nummer på dörren så man kunde ringa om man ville ha hjälp med något. Så vi ringde men kom inte fram.

Så kom det en snubbe som skulle leverera öl eller något för hotellet va även en pub. Leveransgubben får då tag på han som äger stället och han ska genast komme ner.

Mamma och jag får en chock när han öppnar dörren, han är genom svettig, smutsiga och slitna kläder, gula naglar och har en cigg i handen.....USCH!!!!!!

Blir värre när han tar oss upp till rummet och DUBBEL USCH! slitet och smutsigt och luktar instängt. Då sa han att han ska se om några av de större och finare rummen är lediga så vi kunde få det istället. Han går iväg och mamma och jag börjar genast att ringa och se om vi kunde hitta något annat så vi började med Andreas mamma där de bor och hon letar upp nummret som man ska ringa när man ska boka och vi håller alla tummar och tår för att det ska finnas ett ledigt rum!!!

Vi hade en enorm tur vi fick ett rum plus att det blev till halva priset av det vi skulle betalat på det första stället, så vi sparade ca 3000 var på att bo på andra stället :)

Så vi drar fort som fanken och tar oss till Ann där hon tar oss till deras hotell och wow det va ju helt nybyggt så vi sa att vi kom från helvetet och har hamnat i himlen!!! Så första dagen va väldigt intressant.

Jag sov ganska bra den natten.

5 september:

Vaknade som en ny människa i ett fint och rent rum!

Vi laddade med en English frukost för att göra oss redo för att heja fram grabbarna i matchen mot Belginen.

Är helt otroligt väder, england brukar ju inte ha så bra väder men just under den veckan vi va där så skulle det slå till ordentligt med värmen va säker över 25 varje dag.

Vi går mot Olympic park och vandrar mot ingången och de har hur många säkerhetskontrollen som helst och man måste visa sin biljett typ 4 gånger på olika ställen innan man kan lägga ner den och man har kommit in.

Vi vandrar in och ser på kartan att till baskethallen ska det ta ca 30-40 min att gå och vi bara jaha bara att börja gå. Vi va där ganska lång tid innan för vi ville kolla runt lite på allt det andra och wow vad stort stället va och man kunde höra alla som hurrade inna på olympic stadium på friidrottarna och det va en häftig känsla.

Vi hade bestämt träff med några av klacken utanför så man kunde gå in tillsammans och ta så många platser som möjligt så alla fick sitta tillsammans, vi fick ganska många tillsammans men inte riktigt. Men då kunde man köra "Andra sidan är ni klara"

Spelarna kommer in och alla radar upp sig för att sjunga nationalsången och då fick man lite gåshud när man fick höra den inne i en stor arena på paralympics.

Blev iallafall en överlägsen vinst mot Belgien.

Det va en rätt sen match så efter det va klacken hungriga så vi gick till en pud för att äta och sen va det till hotellet och hoppa ner i sängen och vila rösten för att ladda om igen till en viktig match mot Australien.

Sverige va i samma pool som Australien, Kanada och Belgien så man bheövde 2 vinster för att gå vidare till semifinalerna.

6 september:

Samma runtin som dagen innan och Australien väntade i dagens match. Australien skulle bli tufft motstånd för det är riktigt bra och va även guldtippade.

Klacken gjorde allt i sin makt för att peppa och heja på grabbarma. Vi sjöng nästan hela tiden. Så fort någon åkte ut i Australien så sjöng vi snickerboa, det va rätt skoj.

Men tyvärr så vann australien med 12 bollar.

Men än hade vi hopp om medalj för vi vet att sverige har slagit kanada innan så vi hade ännu en chans att komma vidare så killarna började ladda om och vilade resten av dagen medans vi andra bestämde oss för turista lite inne i London.

Så vi tog oss in till Big ben och därifrån så gick vi för att åka London eye som är 135 m högt!!!

Mamma va smart och bokade biljetter på internet innan så vi sparade säkert 2 timmar på att inte behöva stå i  kön :) BRA MAMMA!!!
Va en helt otrolig utsikt över hela London.

Sen gick vi runt för att hitta ett matställe efter det va alla så trötta och sega så va hem till hotellet och lägga fötterna högt.

7 September:

KANADA VS SVERIGE och det kändes lugnt, jag va lugn och då brukar det vara ett tecken på att det skulle gå bra.

Sverige har övertaget nästan hela tiden hela matchen men i sista perioden så börjar sverige få lite otur och slarva lite så då får kanada övertaget med 1 boll och båda lagen gör varannat mål så kommer avgöras när det laget som har bollen inför sista minuten är det laget som kommer vinna. Kanada fick bollen sista bollen men sverige kunde ta den och göra lika så det skulle bli förlänging så de skulle kunna få en chans att vinna men tyvärr lyckades kanada hålla i bollen och det va så nära att vi gjorde lika men tyvärr han slutsingnalen gå och då gick det upp för mig att fan ingen medalj och grabbarna va så värda en medalj, så va mest ledsen för deras skull när de kämpat i 4 år inför detta.

Fällde en tår eller 2 men va inte ensam om det.

Va en tuff promenad genom parken hem till hotellet denna dag.

Mamma och jag vilade en stund på hotellet för att sedan bege oss in till london igen för lite mer turistande.

Vi hamnade denna dag vid tower of london och sen vandrade vi runt och fotade lite.

När vi fått lite mat i oss så va vi så trötta så trötta i benen så man knappt orkade ta sig framåt och promenaden från stationen till hotellet va så så jäkla lång kändes det som. Va så öm i mina fötter och ben. Så slängde upp fötterna och mamma fixade en kopp te till våra öma halsar så de skulle orka med 2 matcher under lördagen.

För efter förlusten så skulle vi möta på lördagen både Frankrike och Englang.

8 september:

Vi hann inte med så mycket denna dagen utom att se på rugby och heja på grabbarna. Vinst mot Frankrike på förmiddagen ganska lätt.

Sen vandrade vi runt några timmar och chillade sen va det Englands tur och häftigt att möta värdslandet. Vi va ju en tapper skara svenskar ca 47 pers men jag tycker vi va fan bra och hördes runt i arenan. Vi lyckades tillochmed starta vågen så den gick genom hela arenan med alla britter.

Va ganska jämnt ett tag men sen började england dra iväg. Tyvärr hade vi inte fullt lag, vi saknade P-J och Big Mike 2 tunga spelare som inte kunde spela och det märktes tydligt för då fick resterande högpoängare kämpa ännu mer, vilket de gjorde så bra de kunde, tyvärr blev england lite för tufft ändå och en förlust där med och Sverige slutade på en 6:e plats.

Sen va det bara en promenad hem till hotellet och när jag gick ut ur parken så kändes det lite sorligt men wow att man fick va med om en sådan upplevelse.

9 september:

Vi hängde med collin i det stora stora shoppingcentrat och åt lite sushi och såg finalen av rugbyn där Australien och Kanada skulle avgöra vem som skulle ha guldet och det va Australien som drog den vinstlotten detta paralympics med.

Så 1:a Australien

2:a Kanada

3:a USA

4:a Japan

5:a England

6:a Sverige

7:a Belgien

8:a Frankrike

Sen va det tillbaka till flygplatsen och  hem till Sverige igen.

Men vilket äventyr!!! Tack alla hundvakter som passade Bella och tack alla på resan som gjorde denna upplevelse oförglömlig!!!!

Så det va den uppdateringen :)

Tanja och Emma

12 september 2012 13:12

Hej du! Spanat in vår blogg på sistone? Om inte, gör det vettja!